Vejledning fra AC-Tele vedrørende arbejdstid i TDC NET og Nuuday-overenskomsten
AC-Tele har lavet denne vejledning for at gøre det klart, hvordan arbejdstidsreglerne i overenskomsten mellem TDC NET og Nuuday og Akademikerorganisationerne skal forstås.
Overenskomstens arbejdstidsregler er beskrevet i § 7, som handler om arbejdstid og merarbejde, og i § 8, som handler om jobløn.
Når du ansættes, bliver du ansat enten på § 7 eller § 8. Det er også i forbindelse med ansættelsen at du og leder aftaler om du skal ansættes med betalt frokostpause eller ikke.
Det vil fremgå af din ansættelseskontrakt om du er ansat på § 7 eller § 8 og om du har betalt frokostpause.
Registrering af arbejdstid
Medarbejdere omfattet af § 8 – jobløn
Medarbejdere omfattet af § 7 – den almindelige arbejdstidsbestemmelse
Betalt frokostpause
Mulighed for 4 dages arbejdsuge
Registrering af din arbejdstid
Siden den 1. juli 2024 har du skulle registrere din arbejdstid.
I Nuuday og TDC NET sker registreringen i PULS. PULS er sat op til at afspejle din forventede arbejdstid pr. uge som den fremgår af din ansættelseskontrakt, f.eks. 37 timer/uge. Du skal selv ændre den faktiske arbejdstid i PULS, hvis du arbejder et andet antal timer.
Hvis du er ansat med betalt frokostpause, indgår frokostpausen i din arbejdstid.
Det er en fordel for medarbejderne, at der findes et system til at dokumentere den reelle arbejdstid fordi det skaber et fælles udgangspunkt for leder/medarbejder og dermed et grundlag for løbende at tale om balance mellem arbejdstid og opgaver.
Enkelte medarbejdere (bl.a. nogle direktører og medarbejdere der i forvejen fuldtidsregistrerer i CADY) er fritaget fra at registrere deres arbejdstid i PULS. Spørg din leder, hvis du er i tvivl.
Medarbejdere omfattet af § 8 – jobløn
Hvis du er ansat efter aftale om jobløn, har du ikke en fastsat højeste arbejdstid, og du optjener ikke merarbejde. Det betyder, at du ikke kan afspadsere eller få udbetalt merarbejde. I stedet aftales der ved indgåelsen af joblønsaftalen en løn, der tager højde for dette. Det er vigtigt, at du sikrer forudsætningerne for jobløn revurderes løbende. Dette kan du enten gøre ved den årlige lønforhandling eller hvis arbejdsbelastningen ændrer sig.
Kun 37,5 % af AC-medarbejderne kan omfattes af § 8 og dermed ansættes på jobløn. Denne gruppe er undtaget fra arbejdstidsbestemmelserne i § 7. Hvis du er omfattet af jobløn, skal det tydeligt fremgå af din ansættelseskontrakt.
Medarbejdere omfattet af § 7 – den almindelige arbejdstidsbestemmelse
I § 7, stk. 1 fremgår det, at den normale ugentlige arbejdstid for fuldtidsansatte principielt er 37 timer. “Principielt” skal forstås sådan, at du kan pålægges at arbejde mere end 37 timer ugentligt, hvis arbejdsopgaverne kræver det (§ 7, stk. 3). Målet er dog, at arbejdstiden i gennemsnit er 37 timer om ugen.
Det betyder, at du ikke kan nægte at arbejde mere end 37 timer i en eller flere uger, så længe det er rimeligt. Hvad der er rimeligt, afgøres ved en konkret vurdering, hvor man kan tage hensyn til årsagen til merarbejdet, nødvendigheden af at få arbejdet udført, og det varsel, der gives til medarbejderen.
Afspadsering
Hovedreglen er, at arbejde udover 37 timer pr. uge afspadseres (§ 7, stk. 4). AC-Tele mener dette skal ske i forholdet 1:1 – uanset om det er pålagt merarbejde eller merarbejde, der følger af den ansvarlige løsning af arbejdsopgaverne.
Det er selskabets (ledernes) og medarbejderens ansvar at tilrettelægge arbejdet, så arbejdets tidsmæssige omfang over en længere periode ikke væsentligt overstiger den almindelige arbejdstid på 37 timer om ugen. Hvis det ikke er muligt at planlægge opgaverne inden for de 37 timer om ugen, skal merarbejdet afspadseres.
Snigende merarbejde
“Snigende merarbejde” defineres som merarbejde, der forekommer uændret uge efter uge og måned efter måned, fordi du ikke kan nå dine almindelige arbejdsopgaver inden for normal arbejdstid (37 timer/uge). Dette er ikke merarbejde, som er pålagt dig.
Som hovedregel er det en betingelse for ret til at afspadsere, at du har indgået en aftale med din nærmeste leder om, at der udføres merarbejde, som kan afspadseres senere.
Da du som AC-medarbejder sjældent får specifikke instruktioner om, hvordan og hvornår du skal løse dine arbejdsopgaver, kan der nemt opstå situationer, hvor du oparbejder merarbejdstimer. Så snart det bliver tydeligt, at du har brug for flere timer til en eller flere opgaver end oprindeligt planlagt, bør du afklare med din leder, hvordan merarbejdet kan godkendes.
Ifølge overenskomsten skal I også drøfte hvordan din merbelastning i forhold til den normale arbejdstid tilpasses, så opgaver, tid og kompetencer kan bringes i balance.
Forudsigeligt merarbejde
Hvis du på forhånd kan se, at der vil være behov for merarbejde (timer udover 37 timer/uge) over en længere periode eller i større omfang (et betydeligt antal timer over en kortere periode), skal du drøfte dette med din leder. I disse tilfælde kan merarbejdet – efter forudgående aftale med din nærmeste leder – godtgøres økonomisk, enten som en engangsbetaling eller som et midlertidigt tillæg.
Overenskomsten fastsætter ikke hvordan merarbejdet honoreres, men AC-Teles holdning er at det bør ske i forholdet 1:1.
Pligt til at oplyse
I § 7, stk. 6 er det beskrevet, at du så tidligt som muligt skal gøre din leder opmærksom på, hvis der vil kunne opstå problemer med at afvikle din arbejdsbyrde inden for den normale arbejdstid (37 timer/uge). Hvis du er ved at oparbejde mange merarbejdstimer, har du pligt til aktivt at informere din leder om dette.
Det er derefter lederens ansvar at håndtere situationen. Hvis arbejdet ikke kan omlægges, skal lederen etablere en merarbejdsaftale med dig, som enten kan resultere i udbetaling eller afspadsering af merarbejdet.
Vigtige punkter om håndtering af merarbejde
- Hold din nærmeste leder løbende orienteret om status for eventuelle merarbejdstimer, så din leder er varslet og har kendskab til situationen.
- Gør din leder opmærksom på, at det er lederens forpligtelse at søge dit merarbejde afviklet enten ved afspadsering eller ved udbetaling.
- Aftal med din leder, hvordan der kan komme balance mellem dine opgaver og timeforbrug.
- Aftal med din leder, hvordan eventuelt merarbejde skal afspadseres eller honoreres.
AC-Tele har bemærket, at der i nogle tilfælde kan være en anden opfattelse hos ledelsen om retten til afspadsering end beskrevet ovenfor. Hvis du oplever dette, bør du snarest muligt kontakte din lokale tillidsrepræsentant, så vi kan følge op på det.
Du har som udgangspunkt betalt frokostpause uanset om du er ansat i henhold til § 7 eller § 8.
Du kan indgå aftale om ansættelse uden betalt frokost mod et løntillæg på 7,2 % (svarende til værdien af den øget arbejdstid).
Mulighed for 4 dags arbejdsuge
Den ugentlige arbejdstid placeres normalt på ugens første 5 hverdage. Efter aftale mellem dig og din leder kan arbejdstiden dog fordeles over 4 eller 6 dage. Lørdage og søndage kan også benyttes som arbejdsdage, så længe gældende regler, herunder arbejdsmiljøregler, overholdes.
Omfordelingen påvirker ikke din løn eller opgavemængde.